lördag 7 mars 2009

Postproblem för personer med skyddad identitet

Personer med skyddad identitet riskerar att hamna i Kronofogdens register eftersom förmedlingen av till exempel räkningar till personer med hemlig adress inte alltid fungerar.

Jenny Segeljakt på Skatteverket ger ett exempel:
– Ett problem är att vi när vi får posten inte förstår vem som ska ha den, till exempel det står bara ”skyddad kund”, då måste vi skicka tillbaka den till avsändaren, säger hon.
Allt det här tar tid. Om räkningen kommer för sent, och inte kan betalas när den ska, kan det dimpa ner ett krav från Kronofogden i brevlådan istället.
Barbro Stenlund jobbar på Kronofogden och hon säger att de jobbar hårt för att de här ärendena inte ska gå så långt som till en betalningsanmärkning för det kan slå hårt mot en personen med skyddad identitet.
– De har väldigt svårt för att till exempel hyra bostad i och med att personer som har skyddad identitet så måste de ofta flytta. De hittas igen där de bor och så måste de söka sig en ny bostad - de måste flytta väldigt ofta, säger Barbro Stenlund på Kronofogden.





Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dessutom vet nästan alla andra myndigheter att det tillkommer extra kostnader när man lever skyddat, men inte Kronis.Dom går efter sina tariffer, tar ingen hänsyn till det.

Anonym sa...

Hej! Jag läste din kommentar i Fattigbloggen, vidare till sidan du rekommendrade (skrev två kommentarer)och nu är jag här.

Jag har tvingats flytta med mina barn och leva med skyddad adress. Jag har liknande erfarenheter du beskriver.

Trodde, efter allt som står i tidningar att staten faktiskt hjälpte personer som behöver skydd. När jag själv hamnade i situationen visade det sig att dom krossade mitt liv och lämnade mig utan återvända! Jag och mina barn dumpades på landet, långt från affär, skola, sjukvård m.m. Ingen frågade hur barnen mådde. När skolan larmade soc. blev det en utrdning som lede till......ingenting förstås! Ingen mobil till barnen, inget bidrag till resor (jag har sjukpensio så jag söker inte jobb) att barnen behöver se sina kompisar eller civilisation räknas inte.

Får räcka nu. Skriver mer till dig sen. Kram och lycka till.