onsdag 15 oktober 2008

Hotad kvinna med barn får ingen hjälp

Familj på flykt utan stöd från samhället

Hon misshandlades och terroriserades av sin man. På flykt upptäckte hon och båda hennes barn att bekymren inte var över. Samhället kunde inte hjälpa till med ett eget boende, nu bor familjen i en lägenhet utan el.

Några andra möbler än tre sängar har de inte. Familjen, mamma och två småbarn, bor i en lägenhet i Gnesta där elen är avstängd, det går inte att laga mat.
Med två små barn att försörja är det svårt att leva ett flackande liv utan en fast punkt i tillvaron.
Själv trodde hon att samhället skulle ställa upp.

Verkligheten visade sig inte vara så enkel.
– Jag får ingen egen lägenhet för att jag har en betalningsanmärkning. Eftersom vi bor i en lånad lägenhet får jag inte heller något möbelbidrag från socialen.
Strömmen kan de inte heller slå på eftersom jag inte står på hyreskontraktet, säger kvinnan.
Familjen sitter som i en rävsax.


Det enda som jag kan tillägga artikel är:
Socialtjänstlagen har ändrats från "bör" till "ska" och kommunernas ansvar har "förtydligats".
Detta är konsekvenser som vi kommer att få se mer av i framtiden.
Det är Sverige 2008!
Så här lever jag och mina barn!




Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 kommentarer:

PisanTösen sa...

Tack för lämnad kommentar. Jag har ju bara fått en liten, liten skymt av hur det kan vara att hamna i denna situationen, och det räckte för att jag skulle känna mig helt förtvivlad och hjälplös...!

Anonym sa...

Jag lever själv med skydd och arbetar med "Marianne" för att dessa situationer ska ha noll tolerans.Finns det någon där ute som vill hjälpa dessa kvinnor med ekonomiskt bistånd som vi kan förmedla till denna kvinna? Hör av er till bloggen för vidare kontakt via "marianne" till mig.Ingår i ett officiellt projekt ang. "det sekundära våldet" Hälsningar Anaj