torsdag 2 oktober 2008

Skyddad identitet och rätten till mediciner.

Att Apoteket har allvarliga brister i sin hantering av känsliga personuppgifter är numera de allra flesta medvetna om. Annat var det när jag började att kämpa med frågan 2001. Då framförde jag för första gången frågan till vår förre Stadsminister Göran Persson och fd finansminister Bosse Ringholm.
Året därpå 2002 informerade jag Justitieminister Thomas Bodström, JO 2003, regeringens utredningar 2004-2007 och gick under samma tid ut berättade om det i media.

I januari 2006 och 2007 gjorde jag anmälningar till Jo till Datainspektionen. I anmälan förklarade jag att bristerna i säkerheten var så stor att vi inte kunde använda oss av vare sig högkostnadsskyddet för mediciner eller köpa medicin på avbetalning.

Jag tyckte att det var anmärkningsvärt att ett så stort och delvis statligt bolag som Apoteksbolaget AB inte kunde få fram fungerande rutiner.
Att ingen annan hade reagerat på detta tidigare förvånade mig.
Det är ju livsviktigt för alla att få tillgång mediciner.
Under denna tid så framgick det tydligt och klart på deras hemsida att:

//Hinder för att få kredit kan vara att en kund har två eller flera betalningsanmärkningar, har skuldsaldo hos Kronofogden eller ha en pågående skuldsanering. Andra orsaker till ett avslag vid apoteksdisken kan vara att den som vill ha kredit har förvaltare, saknar adress, är under 18 år eller har skyddade personuppgifter.//

Att anmäla för diskriminering var inte lönt då detta drabbar båda könen och alla nationaliteter men jag tycker fortfarande att det är en diskriminerings fråga.

Jag ringde upp Apoteksbolaget AB igår och blev glad över nyheten att de har arbetat med att försöka lösa frågan. Nu finns det alltså möjlighet för oss med skyddade personuppgifter och kvarskrivning i kombination att köpa våra mediciner på avbetalning.

Det är dock inte klart om vi kan nyttja högkostnadsskyddet.
Problemet med detta har varit att i högkostnadsskyddet så registreras informationen om vart vi hämtat ut vår medicin och vart läkaren som skriver ut våra mediciner befinner sig. Detta röjer alltså i slutänden vart vi söker vård.

Apoteksbolaget AB skall under nästa vecka informera mig om problematiken är löst.
Förhoppningsvis så kommer vi snart att kunna börja att använda det också.
Det tar tid att väcka den björn som sover...


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår inte vad som är så svårt. Rent praktiskt. Som programmerare ser jag inga problem med att implementera en sekretessflagga i ett befintligt system och dölja alla uppgifter om ort etc. Det borde vara lätt att flagga ett personnummer redan när beslut om skyddad identitet fattas, så behöver apotekspersonalen aldrig oroa sig för den saken, utan systemet sköter det åt dem.

Anonym sa...

Problemet är att dagens system inte tillåter? några ändringar?
(enl Apoteksbolaget AB)
Sedan måste apotekspersonalen kunna verifiera att receptet har skrivits ut av en behörig läkare, vilket länkar till den vårdcentral/ vårdinrättning som man söker hjälp på. (oftast i närheten av där man bor.)
Med andra ord så blir det en sk spårbar uppgift.