onsdag 1 oktober 2008

Skall skyddade personuppgifter hindra oss från att rösta i nästa val?

Brev till Valmyndigheten

Förfrågan om antal returnerade röstkort, valet den 17 september 2006.

Efter valet 2006 kontaktade jag valmyndigheten och berättade för er att personer med skyddade personuppgifter inte hade kunnat delta i valet pga. att röstkorten inte hade kommit fram till dem i tid.
En kombination av att röstkorten skickas ut 3 veckor innan val samt att valmyndigheten skickar ut dem i personernas riktiga namn till skattemyndigheten var en avgörande faktor.

Att ni bryter mot sekretesslagen när ni skriver ut hemliga namn på kuvertet och att ni inte samarbetar med skattemyndigheten och samordnar era rutiner oroar mig.

Jag bad därför 2006 att valmyndigheten skulle informera mig om hur många röstkort som returnerades 2006 och hoppas på att få ta del av denna uppgift.

Det är mycket allvarligt då vi enligt grundlagen har rösträtt men som vi av ovanstående skäl inte har kunnat nyttja. Jag har därför under 2006- 08 informerat Justitieminister Beatrice Ask, Finansminister Anders Borg, Skatteutskottet, riksdagsmän och utredningsgrupper om det inträffade och krävde förändringar.

Förfrågan om hantering av röstkort inför valet till Europaparlamentet den 7 juni 2009.

Hur kommer ni se till att vår rätt att delta i kommande val till Europaparlamentet tillgodoses?
Har ni på något sätt förändrat ert sätt att hantera personer med skyddade personuppgifter så att vi kan rösta i kommande val?
Samarbetar ni med skattemyndigheten?

Med vänliga hälsningar
Marianne




Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack Marianne, för din kommentar, jag har varit i kontakt med familjerätten, och även försökt prata med fadern igen, tyvärr är det omöjligt då han endast håller monologer...

Vilken klok kvinna du verkar vara och framförallt stark, jag önskar dig all lycka i framtiden.

Kram Honestyy